Czcionka:

A+A-

Kontrast:

Rozwój mowy dziecka

 

Badacze ustalili pewne normy rozwoju mowy dziecka na podstawie wielu badań. Normy są stworzone po to, by obserwować rozwój dziecka, a dzięki temu możliwe jest rozpoznanie deficytów i rozpoczęcie możliwie jak najwcześniej działań terapeutycznych.

Nieprawidłowa realizacja jednej głoski, często pociąga za sobą nieprawidłową realizację innych głosek. Dlatego, gdy zaobserwujesz, że mimo osiągniętego przez dziecko wieku, wciąż ma trudności z artykulacją danej głoski, skonsultuj się z logopedą, który oceni rozwój jego mowy i wdroży odpowiednie ćwiczenia terapeutyczne, a także zdiagnozuje przyczynę trudności.

Co jest normą rozwojową?
- do 2. r.ż. dziecko może zamieniać l na j
- do 3. r.ż. zamienia k na t, g na d
- do 4. r.ż. zamienia s, z, c, dz na ś, ź, ć, dź
- do 5. r.ż. zamienia sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz
- do 6. r. ż. zamienia r na l

*Na przykładzie tego zdania pokazuję jedynie jakie głoski powinny być już w mowie dziecka dwuletniego. Dziecko poniżej drugiego roku życia może mówić na piłkę „pi” a na balon „ba”. Dwuletnie dziecko może jeszcze upraszczać wskazane na infografice zdanie.

*Oczywiście czasami zdarza się, że dziecko np. czteroletnie pięknie mówi głoskę r, natomiast rozwojowo ma na nią czas do ok. 6 r.ż. Dlatego nie wymagajmy od dziecka, aby mówiło głoski, na które rozwojowo nie jest jeszcze gotowe.

Jeśli zauważysz, że dziecko wsuwa język między zęby podczas artykulacji którejś głoski, to skonsultuj się z logopedą. Międzyzębowość jest nieprawidłowością na każdym etapie rozwoju mowy! 

 

 

Data dodania: 2020-11-29 20:03:47
Data edycji: 2020-11-29 20:05:12
Ilość wyświetleń: 76
Godło
Kontakt

62-830 Zbiersk

ul. Zbiersk Cukrownia 81

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej