Badacze ustalili pewne normy rozwoju mowy dziecka na podstawie wielu badań. Normy są stworzone po to, by obserwować rozwój dziecka, a dzięki temu możliwe jest rozpoznanie deficytów i rozpoczęcie możliwie jak najwcześniej działań terapeutycznych.
Nieprawidłowa realizacja jednej głoski, często pociąga za sobą nieprawidłową realizację innych głosek. Dlatego, gdy zaobserwujesz, że mimo osiągniętego przez dziecko wieku, wciąż ma trudności z artykulacją danej głoski, skonsultuj się z logopedą, który oceni rozwój jego mowy i wdroży odpowiednie ćwiczenia terapeutyczne, a także zdiagnozuje przyczynę trudności.
Co jest normą rozwojową? - do 2. r.ż. dziecko może zamieniać l na j - do 3. r.ż. zamienia k na t, g na d - do 4. r.ż. zamienia s, z, c, dz na ś, ź, ć, dź - do 5. r.ż. zamienia sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz - do 6. r. ż. zamienia r na l
*Na przykładzie tego zdania pokazuję jedynie jakie głoski powinny być już w mowie dziecka dwuletniego. Dziecko poniżej drugiego roku życia może mówić na piłkę „pi” a na balon „ba”. Dwuletnie dziecko może jeszcze upraszczać wskazane na infografice zdanie.
*Oczywiście czasami zdarza się, że dziecko np. czteroletnie pięknie mówi głoskę r, natomiast rozwojowo ma na nią czas do ok. 6 r.ż. Dlatego nie wymagajmy od dziecka, aby mówiło głoski, na które rozwojowo nie jest jeszcze gotowe.
Jeśli zauważysz, że dziecko wsuwa język między zęby podczas artykulacji którejś głoski, to skonsultuj się z logopedą. Międzyzębowość jest nieprawidłowością na każdym etapie rozwoju mowy!