Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Rozwój mowy dziecka

 

Badacze ustalili pewne normy rozwoju mowy dziecka na podstawie wielu badań. Normy są stworzone po to, by obserwować rozwój dziecka, a dzięki temu możliwe jest rozpoznanie deficytów i rozpoczęcie możliwie jak najwcześniej działań terapeutycznych.

Nieprawidłowa realizacja jednej głoski, często pociąga za sobą nieprawidłową realizację innych głosek. Dlatego, gdy zaobserwujesz, że mimo osiągniętego przez dziecko wieku, wciąż ma trudności z artykulacją danej głoski, skonsultuj się z logopedą, który oceni rozwój jego mowy i wdroży odpowiednie ćwiczenia terapeutyczne, a także zdiagnozuje przyczynę trudności.

Co jest normą rozwojową?
- do 2. r.ż. dziecko może zamieniać l na j
- do 3. r.ż. zamienia k na t, g na d
- do 4. r.ż. zamienia s, z, c, dz na ś, ź, ć, dź
- do 5. r.ż. zamienia sz, ż, cz, dż na s, z, c, dz
- do 6. r. ż. zamienia r na l

*Na przykładzie tego zdania pokazuję jedynie jakie głoski powinny być już w mowie dziecka dwuletniego. Dziecko poniżej drugiego roku życia może mówić na piłkę „pi” a na balon „ba”. Dwuletnie dziecko może jeszcze upraszczać wskazane na infografice zdanie.

*Oczywiście czasami zdarza się, że dziecko np. czteroletnie pięknie mówi głoskę r, natomiast rozwojowo ma na nią czas do ok. 6 r.ż. Dlatego nie wymagajmy od dziecka, aby mówiło głoski, na które rozwojowo nie jest jeszcze gotowe.

Jeśli zauważysz, że dziecko wsuwa język między zęby podczas artykulacji którejś głoski, to skonsultuj się z logopedą. Międzyzębowość jest nieprawidłowością na każdym etapie rozwoju mowy! 

 

 

Data dodania: 2020-11-29 20:03:47
Data edycji: 2020-11-29 20:05:12
Ilość wyświetleń: 1409
godło Polski - link do strony głównej
Kontakt

62-830 Zbiersk

ul. Zbiersk Cukrownia 81

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej